KULISSZA workshop a Coaching Camp szakmai táborban

2017.június 29. 16:30-17:30

Szeretnél az életed főszereplője lenni? „Egy olyan workshoppal készülök, amely talán egy kicsit úgy néz ki, mint egy nő bőröndje… Bőségesen viszek magammal sok használható és játékos kelléket… Magaddal vihető recepteket dolgozunk ki a saját témádra, amihez kereteket és sémákat kapsz. Ha szerinted is jól hangzik, találkozzunk a workshopomon.”- Imolai Judit

Workshop follow up – ha ott voltál, akkor emlékbe, ha kihagytad, akkor most betekintésképpen elküldöm a naplóját annak, mi volt nálam a Coaching Camp-en (2017. június 29-30, Gárdony).

Készülj arra, hogy ez egy terjedelmes bejegyzés, mert közreadom a nyomtatványokat is, amiket használtunk a foglalkozáson, illetve keretes bejegyzésben az alapfogalmat is. Így ha elvetemült módon az önismeret megszállottja vagy, esetleg most otthon – irodádban, egyedül, self coaching üzemmódban dolgozol magadon, akkor további hasznát látod majd a gyakorlatoknak. A Kulissza workshop egy „skill coaching” (képességfejlesztő) foglalkozás volt, amelyet egyedi módon találtam ki a Coaching Camp-re. Open Space módon dolgoztunk, ez azt jelenti, hogy bárki ötletet hozhatott be mivel foglalkozzunk, és bárki kérhetett segítséget olyan témában, ami foglalkoztatja. Tizenkét fős csoportban csoport-coaching (csoportban vagyunk, ahol mindenki önmagán dolgozik, technikákat mutatok, amelyet közösen végzünk). Art-coaching, és dramatikus játékok formában működünk.

A Kulissza témát azért találtam ki, mert coachok szakemberek egymás közt voltunk, általános információkra nyilván nincsen szükség, hanem inkább valami hasznos kellene! Ötleteket kérdeztem barátoktól és kollégáktól, vajon erőforrásként mi lehet bennem az, amivel én a többiek érdekét szolgálhatom? Több ember mondta, (köszi, Móni és Kata), hogy a szerepléssel kapcsolatos eredményeimet és rutint tisztelik és ennek a gyakorlat sorozatnak biztosan örülnének a többiek a táborban. Így lett az én témám a KULISSZA, egy virtuális bőrönd, milyen háttér dolgok segíthetik elő a sikeres szakmai megnyilvánulást és szereplést. Most az egyórás workshop programját adom közre utólag leírt formában, némi háttér kiegészítéssel. Használd egészséggel! Tehát, — így történt —:

1.HANGOLÓDUNK. HOGY VAGYOK ITT?

Először hangolódás és melegedés céljából, szociometriai gyakorlattal kezdünk a teremben. Szabadon kötetlen tempóban tekergünk, belakjuk a teret, magunk elé nézve belső monológot mondunk, megkezdem a mondatokat és mindenki magában fejezi be. „Én mint Coach úgy vagyok itt, hogy…”; Én mint Coach azért jöttem ide, hogy…”; Én mint Coach, azt szeretném nyújtani a kliensemnek, hogy…”. Ezután egymásra is hangolódunk, egymás szemébe nézünk, úgy hogy tovább tekergünk a teremben, és egymást üdvözöljük keresztnévvel, szia…; szia…; szia….

Majd kérdéseket teszek fel, „Ki az aki …” és megkérem a csoportot, a kérdéseim alapján helyezkedjenek el a terem egyik felében a coachként dolgozó emberek a másik térfélben pedig a vállalatvezetők, vendégek, háziasszonyok, beugró újságíró, tehát mindenki más. Kérdések mentén folytatjuk a csoport alkotásokat: Ki az, aki már énekelt énekkarban és ki az aki nem? Ki az, aki tud úszni betett fejjel a vízben és ki az, aki nem? Ki az, akinek van sikeres nyelvvizsgája ki az, aki nem tett le még nyelvvizsgát a csoportban? Ki szereti a kutyákat és ki szereti a cicákat? Mindig egymást is jól megnézzük a csoportban és a máshová rendeződött embereket is tekintettel üdvözöljük. Ezek után körbe ülünk és néhány pillanaton keresztül nézzük egymást tekintettel körben is, egymás szemébe nézve.

Self coaching gyakorlat lehetőség (önállóan végezheted, dolgozz magadon): JELENBEN ÉLSZ. Amikor valahova mész, ahol dolgod van, szánj néhány percet arra, hogy tudatosítsd az Itt és Most minőséget. Hogy vagy ott a pillanatban, az összes érzékeddel? Identitás, önazonosság, az ottlét a téma. Nézd meg, akikkel találkozol, vedd fel a hangulatot, a ritmust, teremts szemkontaktust, hangolódj, és kapcsolódj – ez megemeli a jelenléted minőségét.

Imolai Judit: A Varázsszék (Gouache és Tempera)

2.KÖRBEN ÜLÜNK. „ÜRES SZÉK” JÁTÉK, SZEREPFELVÉTEL FORMÁBAN ISMERKEDÜNK.

Körben, zárt körben ülünk, mindenki a saját székén, biztonságban. Rendhagyó bemutatkozások helyett, egy szerepfelvételes monológot mondjunk magunkról. Magamban rágondolok arra, miért vagyok itt. Egy segédeszközt, egy füzetet és tollat ajándékozok mindenkinek, a füzet a borítóján egy etikett címke üresen áll. A rendelkezésünkre álló üres címkére tollal felírjuk azt a nevet, ahogyan Coachként szeretnék szerepelni a világban. Mi a nevem, amit használok? Egy titulust, van-e művésznevem, hogyan ismerjen meg a világ – nagy betűkkel, tollal felírom a címkére. Magam elé tartom, és nézem, és kóstolgatom a nevem. Eztán a füzetet, amelyet a nevem áll, a biztonságot adó székre csúsztató a combom alá és még élvezem egy pár másodpercig a széknek a kényelmét, ahová azért ültem, hogy magammal foglalkozzak, és az ajándék időt élvezzem. Most nem nekem kell mások terhét cipelni másoknak segíteni, hanem az ajándék időt élvezhetem, megpihenek. Képzeletben dolgozom tovább, elképzelem, hogy míg én a Coaching Camp-en szakmai programon és pihenésben veszek részt, elképzelek egy személyt, van egy segítségem nekem, akit hátra hagytam, hogy én nyugodtan és biztonságban érezhessem magam, a segítségem elintéz mindent. Megbízom a segítségemet azzal, hogy amíg én itt elvagyok, addig szedje fel a telefonokat intézze el a leveleket. Ha valaki csenget, akkor feleljen, és ahhoz méltó stílusban kezelje az üzeneteket, ami az én saját márkámat sugározza.

Szerep felvétel gyakorlat, lassan felemelkedek ülőhelyemből a székről és a szék mögé állok, két kézzel megfogom a támláját, miközben mozdulok. (Csoportvezetőként én egy labdával csengőhangot utánzok, – mintha -: bejövő hívás érkezik. Csingiling csingiling lendül a labda csendül a hang.) Az elképzelt segítők elkapják a labdát (hívást), és egy mondatban bemutatja a segítő szerepből a széken ülő önmagát, a csoportban résztvevőknek a kívülálló segítő szeméből beszél. Meghallgatjuk, ki van most a csoportban.

Csingiling. – Az élet dobta labda.

Amikor mindenkiről hallunk már egy mondatot, és a küldetés üzenetünket más szájából visszahalljuk, a széket megkerülve, a szék elé állunk most körbe. Vissza állunk a székünk elé, visszahelyezkedünk saját szerepünkbe.

Leülés előtt, még tudatosítjuk, hogy a kapcsolatokban a harmónia alapja lehet a tükrözés. Ezért analógiákat tehát tartalom azonosságokat gyakorlunk. Elkezdem a gondolat láncot, és mindenki mond egy kategórián belül mozgó fogalmat, a szimbólumnak hasonlónak kell lenni, mint az előzőleg elhangzott jelkép. A „tanulás” szóval indítunk és mindenki mond egy számára ide kötődő fogalmat. Tanulás->íróeszköz->papír->stb. Amikor a kör körbejár, visszaülünk és elfoglaljuk a saját helyünket. Hangolódásunk és az adrenalin szintünk kellemes megemelkedése után, bemelegedve, elkezdjük a gyakorlatokat: hogyan hívjuk elő saját magunkból az élményeket és a saját hangunkat.

Self coaching gyakorlat lehetőség (önállóan végezheted, dolgozz magadon):

A)ÜRES SZÉK. – Saját példádon, bármilyen kérdésben használd az üres szék technikát, nézz rá magadra és szerepeidre. Beszélgethetsz is önmagaddal, vagy életed szereplőivel. Gyakorold a szerep flexibilitást, kívülről nézést.

B)TÜKÖR. – Amikor valaki kér tőled egy dolgot vagy beszél egy témáról, igyekezz ugyanannál maradni. Ha telefonon hívnak, telefonon adj választ (ne kérj e-mailt), amikor piros kört rendelnek, add ki a piros kör ajánlatot (és ne reklámozd a zöld négyszögedet.) Keresd a tartalom-azonosságot és fedezd fel a hasonlóságokat, hozz létre harmóniát.

Hogyan mutatkozom be? Küldetés üzenetem.

AZ ÜRES SZÉK TECHNIKA

Harmonikusan tudunk működni, amikor van egy belső középpontunk, amelyben kereknek, erősnek, békésnek, pozitívnak, és a külső világ hatásaival szemben védettnek érezzük magunkat. Több lélektani irányzat használ széket (székeket). A módszer egyszerű: tudatosíthatjuk gondolatainkat, harmonizálhatjuk érzelmeinket, elképzelhetjük (esetleg módosíthatjuk) reakcióinkat kapcsolataink felé.

Személyiségünk nézőpontját saját székünkben összefoglaljuk, esetleg kérdéseket teszünk fel. Majd egy másik székbe (vagy a saját székünk körül valamilyen helyzetbe) képzeletben meghívjuk az életünk egy szereplőjét, esetleg valamilyen konfliktusunk tárgyát, vagy önmagunk egy szerepszemélyiségét, tulajdonságát. Önmagunkat a saját székünkben hagyjuk, és áthelyezkedünk a másik helyzetbe, onnan reagálunk, majd visszamegyünk a saját énünk székébe és a kapott visszajelzésekre a saját szemszögünkből válaszolunk.

Ezzel a monodráma technikával, intrapszichés párbeszéddel jobban rálátunk a témánkra, megváltozhat nézőpontunk, egészebb – esetleg gyógyultabb – érzéshez jutunk, új megoldásokra jöhetünk rá, fejlődik a szerep-tudatosságunk, javul kapcsolatunk önmagunkkal és a világgal.

Ezt a technikát Zerka Moreno is leírta egy párkapcsolati példájával. Egyszer hazavárta párját, J.L. Morenót (a pszichodráma atyját), aki jócskán késett. Zerka elképzelte a férfit, aktuális témájukat két széken ülve, ide-oda helyezkedve, jól megbeszélte – magával. Mire az ember megérkezett, a kérdéses ügy elnyugodott, és egy kiegyensúlyozott, harmonikus nő várta.

Ezt a technikát én magam egyszer még egy üzleti ügyben is használtam. Jogi formát akartam választani az idejétmúlt meglévő lezárandó gazdasági kereteim helyett, és egy ismerősöm tanácsára egy neves adószakértőhöz készültem, akinek jó drága volt az óradíja… Nagyon fel akartam készülni, ezért összefoglaltam az esetemet magamban, és leírtam a kérdéseimet is, amit feltennék. Elképzeltem, hogy a szakember mit fog kérdezni, és nem akartam csacsi kérdésekkel traktálni, minden kérdésemre kikerestem (magamnak) a jogtárból a válaszokat, körbejártam a törvényeket és a számviteli szabályokat. Néhány óra töprengés, guglizás és magammal folytatott párbeszéd után, eljutottam a válaszokig. Igen, egyedül meg tudtam fogalmazni, mit akarok, és mit kell tennem hozzá. Az ajánlott szakértőhöz végülis soha nem mentem el. Na nem mondom, hogy idő-óradíj arányban optimálisan jól jártam, de a gondolkozás eredménye és a döntés mindenképpen a sajátom lett! Magaménak éreztem, ahogyan döntöttem, amire jutottam.

 

Képek és Érzelmek

3.OTT AZ ERŐD, AHOL MEGTAPOSOTT AZ ÉLET. – MIT ÉRZEL BELÜL? Kép analógiák, belső érzelmi kép

A csoportban körben ülünk, és önmagunkban érzelmeket keresünk. Belsőnk tükörképét választjuk ki hívóképek formájában, a kör közepén a földre színes képeket, festmények lenyomatát terítem szét. Megnézegetjük ezeket a képeket, és az Itt és Most hangulata alapján mindenki választhat egy képet. A képet a kezünkbe fogjuk és visszaülünk a helyünkre, megnézegetjük a színeket és formákat, érzelmi kapcsolatot teremtünk a kép színeivel, hangulatával, történésekkel. Picit visszamegyünk az időben és emlékezni próbálunk: vajon mikor hol hogyan éreztem magam hasonlóan, mint amikor erre a kiválasztott képre nézve érzem magam? Azután szerep felvétel következik. Mindenki talál egy fogalmat a kép alapján, amivel mondatot alkothat, „Én a (…) vagyok” mintára. Például „Én az üres szék vagyok.” /Azért választom ezt ki, mert én ezt tanítom most./

A kép két dolgot tanít nekünk ebben a gyakorlatban. Egyrészt motivációt kaphatunk a kép alkotóitól, akikről a kép kihúzásakor nem tudjuk, hogy kezük lábuk nem működik rendesen – szájjal festő művészek alkotásaiból húztunk. Legyen példaképünk ez az erő! Ha valaki, akinek nem átlagosan funkcionális a testi működése, mégis ilyen alkotásra képes, – vajon milyen könnyen írhatok én egy rövid 2000 karakteres posztot, ha minden testrészem normális?! Milyen könnyen diktálhatok hangfelvételt, ha nem vagyok néma? – Aki a csoportban úgy gondolja, hogy ez a példa erőt adó és motiváló, be lehet ragasztani a képet a füzetbe. Ragasztunk.

Szerepfelvétel, jelkép átvétel. “Én a … vagyok.”

A festmények, a kiválasztott képek módszert is tanítanak, a képek tanulsága a legfontosabb erő, mint hajtóerő. Általában a hiány vagy a fájdalom is nagyon sok energiát adhat, illetve a befektetett munka (áldozat) is a hitelességhez vezető út is. Úgy működik ez, mint a mesékben a szegény legény elindulása, amikor özvegyasszony édesanyja nem tudta etetni ezért elindult a nagyvilágba, és erőpróbák sorozatán keresztül átváltozik, különbbé válik, létrehoz valami újat, teremt, alkot.

Self coaching gyakorlat lehetőség (önállóan végezheted, dolgozz magadon):

Keress saját magadnak egy olyan példaképet, akire emberi értéke vagy teljesítménye alapján tisztelettel tudsz tekinteni. Jelkép formában tedd a szimbólumot a látóhatárodba magad elé, vizuális vagy kézzel fogható módon emlékeztetőként adjon erőt neked egy szimbólum. Kereshetsz fényképet, újságcikket, leírt legenda történetet. Egy képi szimbólum segítségével erőt adó jelképnek használd.

Motiváció és Megoldás. Játszótér!

4.KÜLD AZ ÉLET JOBBNÁL JOBB LAPOKAT.

SÖTÉTBŐL FÉNY, Munkafüzet lap segítségével minta mondatokat nézünk arra, hogy a motiváció-módszer-játszótér gondolatmenet hogyan segíthet minket ahhoz, hogy a sötétből a fénybe jussunk. Hogyan keressük meg a játszótér területén belül a megoldásokat?, akár vállalkozásunk is sikerülhet (példák: Uber, Booking,…). Tehát a szereplésnél a módszer és a téma a saját érintettségből alakul a leghitelesebben, arról kell beszélnünk. Tartalom az, amiről már élményünk van, és a kommunikáció módszere mindig az érzelemmel telitettségtől a leghitelesebb.

A hiány és a szép kép közötti tér a vállalkozó játszótere! Erről kell szólnia a megnyilatkozásoknak, ha blogot osztasz meg, ha tantervet vagy workshopot készítünk: a szereplésünk témája szólhat egy hiány megoldásáról. Képzeld el a boldogabbá elégedettebbé tett állapotot, a megoldás képet – a tartalom erről szól. A saját hangunk ott szunnyad, ahol emlékekkel, érzelmekkel rendelkezünk – ezt fejezzük ki változatos formában különböző kommunikációs csatornákon. Ki ki saját erősségei tehetsége szintjén megválasztva az eszközt. MINDIG ERŐFORRÁSOKAT KERESS, valamit amiben jó vagy.

Self coaching gyakorlat lehetőség (önállóan végezheted, dolgozz magadon):

A munkafüzet lapokon lehet önállóan gondolkodni. A múltadban találd meg azokat az élményeket, mivel vagy elégedetlen, mi az, ami hiányzik, mi az, ami rossz? Fantázia képet alkoss arról, hogyan lenne ez szebb. Hogyan lehet megoldást találni?

A 30 tuti mondat: a muníció

5.KELL HOGY LEGYEN 30 TUTI MONDATOD. – Prezentáció

Most itt a szöveges szereplésnek a vázát tekintjük át. A szereplés formája változatos lehet, leggyakrabban beszédet hallunk vagy szöveget olvasunk. Vagy mozdulatokkal adunk át üzeneteket esetleg dalra fakadunk, eltáncoljuk a témát vagy képeket rajzolunk. Egy munkalapot dolgozhatunk ki arra, hogy milyen mondatokat találjunk az identitásunk bemutatására, muníciót alkotunk. Jó, hogyha van minimum 30 kidolgozott mondatunk arra, hogy ha meg kell szólalni, (le kell írni), hogyan mutatjuk be önmagunkat, küldetésüket, hivatásunkat, módszereinket, stílusunkat. A munkafüzet lapon kipontozott mondatokat lehet saját példára kitölteni, hogyan azonosítom lehetőleg többiektől másoktól megkülönböztető módon magam. Zárójelben: emlékszünk az előző gyakorlatra? A 30 tuti mondat akkor lesz a leginkább hatást keltő, hogy ha saját példákkal és érzelmeket keltő szavakkal illusztrálom a mondanivalómat. Akkor lehet szükség a kommunikációban erre, először is, hogy ha időt és teret kapunk arra, hogy szabadon beszéljünk és folyékonyan zökkenőmentesen megragadóan beszélhetünk a témánkról. Másodszor, szükség lehet a kidolgozott és memorizált mondatokra akkor is, hogy ha valami miatt a szereplés közepette blokkot kapunk, esetleg zavar minket valami, vagy a témában bevonódottság miatt érzelmileg megakadunk. Ilyenkor segít legyőzni a stresszt, hogy ha van mit előhívni, abból főzünk, ami van, kidolgozott emlékünkben tárolt begyakorolt mondatot veszünk elő, és az elakadásból blokkból kivágjuk magunkat: automatizálás segítségével és gyakorlással rutinossá válunk, egyre gördülékenyebbek lesznek a szereplések.

Ha kidolgozzuk ezeket a mondatokat, akkor ezek a mondatok nem csak szóban beszélgetéskor vagy interjúban válnak hasznunkra, hanem írásban is, egy előre megtervezett naptárban poszt (blog bejegyzés) tervünk is gazdagíthatjuk. Mindegyik mondat felfogható úgy, mint egy cím, mint egy tételmondat. Járjuk körbe ezeket ugyanúgy, mint Cyrano de Bergerac az Orr monológban egy teljes oldalon keresztül beszél az orráról – van egy saját módszered?, hozz rá példát!; ragaszkodsz a stílusodhoz? mondd el a hatását!; vagy hogy miért van egy sikeres munkád? mondd el a sztoriját! Mindegyik mondatról írhatsz egy bekezdést vagy egy oldalt vagy egy egész fejezetet.

Self coaching gyakorlat lehetőség (önállóan végezheted, dolgozz magadon):

Dolgozd ki a bemutatkozásodat, minimum egy példányban, önazonosan. Ha többféle körben és szerepben is működsz, akkor több változatot is alkothatsz. Üres szék technikával (vagy magnóval) hallgasd vissza magad. Tanuld is meg a szerepedet.

A prezentáció megírása, vázlat

6. STRESSZES STRUCC STRASSZOS SZTRECCS CUCCBAN

A szereplés felfogható energia munkaként, tudás és cselekvés összeadásával érjük el a változást, például a Kliensünknél a szemléletváltozást. A beszéd, de ugyan így az írás során is akkor leszünk sikeresek, hogy ha gyakoroljuk, ugyanúgy mint ahogy gyakorolni kell a zenélést, a hangszer használatot, a sportban a mozdulatokat, vagy a nyelvtanulásnál a fogalmakat nyelvtant szavak kiejtését mondatok alkotását. Gyakorlás során én mint tréner szoktam tudatosan is emelni a stressz szintjét, azért hogy felnagyíthassuk azt, hogy milyen saját tulajdonságokból gazdálkodhatunk.

Homokóra. Barátunk, az Idő.

Mi a saját hangunk? Szimulált gyakorlatok során jönnek ki a tehetségek is és a blokkok is. ERŐFORRÁSOKAT, tehetséget keresünk, amiben jó vagy. Az esetleges blokkok is kibuknak, ha szereplésben valamilyen múltbeli élmény zavar akkor először azt kell oldani. A szereplések gyakorlatokat hangfelvételek kell óra használatával időmérő homokórával, magnó szalaggal szoktunk gyakorolni. A gyakorlatok többféleségével azt is megszoktuk látni, hogy kinek milyen a saját legjobb képessége, mert mindenkinek van olyan műfaja, amiben a leginkább saját hangjának és adottságának megfelelő módon kommunikál. A stresszes gyakorlatok arra szolgálnak, hogy kiszűrjük: valaki a szereplést imádja és ösztönzően hat rá, de van aki elborzad ettől. Az írós gyakorlatoknál is van, akinek ezek megnyitják a fantázia tárháza, és van, aki azt gondolja, hogy nem szeret ezzel a csendes tevékenységgel foglalkozni – és könnyebben szerepel, ha emberekkel találkozik és élőben működik.

Szeresd és hallasd a hangodat!

Egy munkalap segítségével mutatom meg, hogyan szoktam dolgozni az interjúra készülő emberekkel. Először hangfelvételen rögzítjük azt, amit spontán mond egy kérdésre egy-két-három percben, ezután leírjuk, átírjuk papírra az elhangzott dolgokat, és ki tudjuk szűrni a lényeges tartalommal megtöltött szavakat, és töröljük azokat a nyögéseket, ő ő ő ő ő ő ő ő zéseket, amelyekre nincsen szükség. Légzőgyakorlatokat és mentális technikákat tanulunk arra, hogyan töltsük ki úgynevezett hasznos kalóriákkat a beszédet, és hogyan kevesbítsük a haszontalan terpeszkedő kifejezéseket (nem kell a “tulajdonképpen”, “hogyismondjam”, “lényegében”…) Néhány átirat után születik egy egészen használható beszéd terv egy konkrét témára, amelyet aztán a legjobb ha megtanulunk, mert ez a beszéd részlet mint mozaik memorizálódik és bármikor előkapható ha szükség van rá.

Szöveg mondás, átírás

Self coaching gyakorlat lehetőség (önállóan végezheted, dolgozz magadon):

A)Gyakorolj, nézd magad tükörben, vedd fel a hangod magnóra, csinálj szerepléseidről kisfilmet, írásaidat olvastasd el művelt laikusokkal, és folyamatosan képezd magad.

B)Üres szék technikával dolgozz és hallgass pozitív pletykát. Keress képzeletbeli két barátot és ültesd le őket magad mellé. Képzeld, hogy láthatatlan vagy, ezalatt ők rólad pletykálnak – csupa jót! Hallgasd ki őket: mit mondanak? Hogyan dicsérnek? Mire biztatnak? Üzennek-e neked? Ezek jó erők – alaposan jegyezd meg és használd.

Resonance

7. REZONÁLUNK? Psszt, itt a saját hangod!

Egy percussion (ütős)  eszközt mutatok, resonance-ot szólaltatunk meg, körbe jár, amelyet kézbe véve meg lehet tapasztalni. Kinek milyen hangot ad a kezében ez a két fadarab? Megtapasztaljuk, hogy hányféleképpen lehet egymáshoz ütni a két részt, különböző hangszíneket kapunk, és megnézzük azt, hogy akkor a leghangszerszerűbb a hangzás, amikor félkörben a fához építjük kupolaként a tenyerünket és az ujjainkat, ekkor öblös hangszerszerű gyönyörű hangzást ad ki.

Eképpen lehet elképzelni, hogy milyen módon tudjuk a beszédünket is képezni, hiszen nemcsak a saját stílusukat és a témákat kell megtalálni, hogy csoportban gitár vagyok vagy triangulum, zongora vagy orgona fúvós hangszer, vagy ütős a csapatban? Hogyan kommunikálok?, televízióban vagy blogokon írásban, és médián keresztül esetleg cikkeket írok?, újságban adok interjút vagy könyvet adok ki? A saját téma a saját érzések, a saját küldetés a hang. Ezenkívül a percussion példája azt is tanítja, hogy a hangot tudatosan gyakorolni és képezni is lehet, mert lehet művészi módon nyúlni a saját legjobb adottságokhoz képességünkhöz, hogy mi van a kezünkben. Ehhez a csoportban egy rövid egyperces hangképzéssel gyakoroljuk a hangkiadást. Megbeszéljük, hogy azok az emberek, akiknek magas a hangja (tenor vagy szoprán), ők gyakran vizuális emberek, képekben gondolkoznak, kognitív síkon léteznek. Akiknek mélyebb teltebb zengő a hangja (női hangon alt, férfi hangon basszus), szép orgánummal rendelkeznek, őket szokta a közönség hatásosabbnak tartani, a megszólalását a szereplését ösztönösen több figyelemmel kísérik. Például Erős Antónia hírolvasó vagy Korbuly Péter rádióbemondó élvezetes orgánummal magával ragadó hatáskeltéssel elbeszél. Gyakoroljuk tehát azt, hogy hogyan tudunk egy szavaira hitelt adó igazi tengeri medve hajóskapitány módon hangot fejleszteni és el énekeljük a „Brumm brumm brumm, hol van itt a rum?” hangképző gyakorlatot. Dallam: Dó ré mi, mi mi ré ré dó. Lefelé skálázunk, mindig egy hanggal lejjebb, egyre mélyülő kezdettel.

Nyelvtörő gyakorlatok

Érdemes arra figyelni, hogy ha bemegyünk egy értekezletre vagy interjút adunk, a félelemtől ne váljon észrevétlenül magas hangfekvésűvé (nyávogóvá cincogóvá) a hangunk. És a csoportban néhányunk azonnal el is képzeli, hogy Brumm brumm brumm irgumburgum hogy megyünk be legközelebb értekezletre telt hanggal tiszta artikulációval, hitelt érdemlően szépen hangsúlyozott szavakkal „figyeljetek csak rám mondok most valamit”. Ha magabiztos hangunk van, akkor hitelünk van.

…és ekkor már a csoport erősen fárad, stresszoldásként nevet, vihog…itt az óra vége.

Self coaching gyakorlat lehetőség (önállóan végezheted, dolgozz magadon):

Húszéves kor után nem kezdesz el futni bemelegítés nélkül, ugyanígy a beszédképző szerveket is tréningezni kell. Fogakat rendbe tenni, megszólalás előtt hangosan verselni, és a hangképző gyakorlatokat rendszeresen végezni előny.

Óra után még rezonálunk…

És köszönöm a visszhangokat!, megosztom a felvetődő kérdéseket és gondolatokat.

MENNYI A TÖBB MINT NEGYVEN ÉV GYAKORLAT? (Köszi, Vera!) – Zeneovisként kezdtem a szereplést, Kazinczy versenyekre jártam, zenéltem és nyelvvizsgákra gyúrtam. Csupa siker, nemde? Viszont mi marad az ember fülében?!… Egyszer apám mondta, „Brigitte Bardot nem leszel, de az eszeddel kezdhetünk valamit”. Tisztára ösztönzően mondta, de azóta is – esetleg pont emiatt – szívesen szerepelek, amikor tehetem…

MIRE IS JÓ A NAGYÍTÓ? (Köszi, Réka!) – A workshop végén ajándékba adtam egy háromperces homokórát és egy nagyítós névjegykártyát. A nagyító jelkép: ha dramatikus módszerrel dolgozunk és szerepbe kerülünk, cselekszünk, ránézünk a dolgokra, minden jobban látszik, és elfogadom a dolgom, ha magam belátom. Másik jelkép (ugye, rákérdeztél?): különbözz, hacsak teheted. A tizenkettő egytucat, nem kelti fel a figyelmet. Már papír névkártya sem nagyon van, csak beklikkelik az emberek egymást. Légy specialista, eredeti, különleges.

KELL-E A MARKETING? (Köszi, Móni!) – Mi van akkor, ha valaki irtózik a marketingtől, a blogolás nem megy, nem esik jól a szereplés? Mindenkinek eredeti és különleges hangja van, a csendesség például kifejezetten vonzó lehet a zajban. Kontemplatív (szemlélődő), nemcselekvő életmóddal lehet igazán összpontosítani, a saját dologgal jól foglalkozni, mindig arra a munkára itt és most figyelni, ami van. Akinek kell, az pedig odatalál, ahova jutnia kell.

ÉSZREVEHETŐ VOLT A NŐISÉG ÉS AZ ESZTÉTIKA. (Köszi, Zita!) – Az egész tábor minőségi volt. Magam részéről a színpadra figyeltem és a felszerelésemre, hogy esztétikus legyen. Max Clayton mondta, hogy nagyon nagy szerepe van a harmóniának és az esztétikának, a színpadon elrendező és megjavító szerepe van a teljességnek és szépségnek. Viszont ellentétben Máraival – aki azt mondta, hogy a ruházkodással egyáltalán nem kell foglalkozni – a vizuális megjelenésnek és a képi világnak szerepe van a statisztikákban. A látványok alapján dönthetnek a nézők és olvasók, kiválasztanak-e. Onnantól viszont, figyelj, kell a jó tartalom!

Folytatás…

A Kulisszát itt és most már befejezem. De ha van még kérdésetek, alább a cikk végén és közösségi oldalon lehet hozzászólni és kérdezni – aki felvállalja magát, és őrajta többen is majd tanulnak, annak ügyét díjmentesen megválaszolom. Korrekt?

Búcsúzom a Coaching Camp társaimtól, és üzenem máshol nyaraló Coach társaimnak: itt emberi érzelmeket kaptam és jövőbe vezető tudást viszek tovább. Viszlát jövőre, a tiszta tükrű tó partján!

Imolai Judit

Life-Coach

Telefon: (+36) 209462293

E-mail: judit.imolai@kapcsolat-klinika.hu

A Velencei Tó